Passar para o conteúdo principal
main-content

Sílvia Mateus

Silvia Mateus nasceu em Salzburgo no seio de uma família em que os progenitores são os dois cantores líricos. Iniciou o estudo da música aos 3 anos estudando violino, piano, órgão de tubos, harpa até que aos 17 anos escolheu o canto como o seu instrumento.

Mestrado de Music Theatre Studies da Universidade de Sheffield de Inglaterra. Curso Superior de Canto do Conservatório Regional de Gaia. Cursos de pós-graduação em Técnica Vocal e Interpretação de Lied, Oratória e Ópera com Paul Schilhawsky, Willma Lipp, Illeana Cotrubas, Charles Spencer, Jane Manning, etc e Body Mapping and Alexander Technique do National American Teachers Society da Universidade do Colorado, em Boulton, nos U.S.A.

Primeiro prémio do Concurso Nacional de Canto Luísa Todi em 1993 e 1º prémio do Concurso Nacional da Juventude Musical Portuguesa 1988.

Na ópera, para além de outros, representou as seguintes personagens: Rainha da Noite, na Flauta Mágica de Mozart; D. Anna, em D. Giovanni de Mozart; Violetta, na La Traviata de Verdi; Lucy, em The Telephone de Menotti; Enfant, em L’Enfant et les Sortilèges de Ravel; Ascagne, em Les troyens de Hector Berlioz; Professora, em O Cábula de Fernando Correia de Oliveira; Mary Turner, em Of Thee I Sing de Gerschwin; Aninhas, em O Doido e a Morte de Alexandre Delgado; Cupido, em Orphée aux enfers de Offenbach; Gianetta, em L'elisir d'amore de Donizetti; Belinda, em Dido e Aeneas de Purcell; Primeira Bruxa, em Dido e Aeneas de Purcell.

Na Oratória salientam-se, para além de outros, Requiem, Missa da Coroação, Missa em Dó m e Exultate Jubilate, de Mozart; Requiem Alemão, de Brahms; A Criação, de Haydn; Requiem À Memoria do Infante, de Cónego Ferreira dos Santos; O Messias, de Handel; Magnificat, de Bach ; Elias, de F. Mendelssohn; Te Deum de Silva Leite; Missa em Lá b, de Schubert; Missa Solene, de Rossini; Oratória de Natal, de Saint-Saens.

Na Música Contemporânea salienta-se Miss Donnithorne’s Maggot, em Miss Donnithorne’s Maggot de Peter Maxwell Davis; Sequenza III de Luciano Berio; Três canções breves para canto e guitarra do Obscuro domínio de Eugénio de Andrade, de Clotilde Rosa; Mar de Setembro de Fernando Lopes Graça; À flor das águas verdes..., de Jorge Peixinho; ...Meu País de Marinheiros, Requiem pelas vitimas do fascismo em Portugal de Fernando Lopes Graça.

Cantando Lied ou Canção frequentemente cruzou todos os estilos musicais realçando-se os concertos com orquestra de Wesendonck lieder de Wagner, As sete canções populares espanholas de Manuel de Falla, Rückert lieder de Mahler e em Sinfonia salientam-se as interpretações na 9ª Sinfonia e Egmont, de Beethoven; Triunpf der Empisamkeit, de Ernest Krenet.; e 4ª Sinfonia de Mahler.

Em estreia Mundial cantou Requiem À Memoria do Infante, de Cónego Ferreira dos Santos, no Mosteiro da Batalha; Poemas de Sophia de Mello Breyner de João Madureira, no Teatro da Cornucópia, em Lisboa; Inês – Ciclo para Soprano e Instrumentos de João Heitor Rigaud, Alcobaça. MMMMMMMMM e Flor de Amor de Carla Oliveira, Espinho. E/ou em Primeiras Audições em Portugal cantou Coração Habitado de Eugénio de Andrade por Jorge Peixinho, Porto. Escena de la Ynes de Castro de Boccherini, Alcobaça. Cena e ária Non parventar mia vita de Carl Maria von Weber, Alcobaça. Te Deum de Silva Leite (1ª audição depois de cem anos), Porto.

Gravou Lopes Graça e Jorge Peixinho como solista no Grupo de Música Contemporânea, edição da Numérica. Requiem à Memória do Infante de Cónego Ferreira dos Santos, edição Numérica. Matutino dei Morti de Bontempo, edição Naxus. Natal Português, vários compositores, edição Numérica. La Musica Portoghese Antica e Moderna nel Panorama Europeo, edição Synthgma Musicum. Requiem pelas vitimas do fascismo em Portugal de Fernando Lopes Graça, com direcção de Mário Mateus, edição Numérica.

Trabalhou com diferentes Maestros salientando-se Sir Neville Marriner, Omri Hadari, Michaell Zilm, Cónego Ferreira dos Santos, José Ramon Encinar; Frédéric Chaslin, Ivor Bolton, José Iglésias Carnot e Mário Mateus.

Trabalhou nas principais salas de espectáculos e instituições portuguesas como Teatro S. Carlos, Centro Cultural de Belém, Casa da Música, Teatro Rivoli, Coliseu do Porto, Teatro Carlos Alberto, Teatro S. Luís, Teatro Camões, Etc. Actuou no estrangeiro em diferentes países como Espanha, Inglaterra, Alemanha, Áustria, Itália, Brasil, China, Suécia, El Salvador, Venezuela, India, etc.

Recentemente editou uma partitura, Brites de Almeida, para voz e percursão, com composição sua autoria de uma Ópera monólogo a partir de um libreto original.

Actualmente é professora das classes de Canto e de Interpretação Cénica da Escola Superior de Música de Lisboa.

Sílvia Mateus was born in Salzburg in a family where the parents are the two lyrical singers. She began studying music at the age of 3, studying the violin, piano, pipe organ and harp, until at the age of 17, when she chose voice as his instrument.

Master of Music Theater Studies from the University of Sheffield in England. Superior Course of Song of the Regional Conservatory of Gaia. Postgraduate courses in Vocal Technique and Interpretation of Lied, Oratory and Opera with Paul Schilhawsky, Willma Lipp, Illeana Cotrubas, Charles Spencer, Jane Manning, etc. and Body Mapping and Alexander Technique of the National American Teachers Society of the University of Colorado in Boulton, USA.

First prize of the National Singing Competition Luísa Todi in 1993 and 1st prize of the National Competition of Portuguese Musical Youth 1988.

In the opera, besides others, she interpretated the following personages: Queen of the Night, in the Magical Flute of Mozart; D. Anna, in D. Giovanni de Mozart; Violetta, in Verdi's La Traviata; Lucy, in Menotti's The Telephone; Enfant, in L'Enfant et les Sortilèges de Ravel; Ascagne, in Les troyens de Hector Berlioz; Professor, in The Cábula of Fernando Correia de Oliveira; Mary Turner, in Gerschwin's Of Thee I Sing; Aninhas, in The Doido and the Death of Alexandre Delgado; Cupid, in Orphée aux enfers de Offenbach; Gianetta, in L'elisir d'amore by Donizetti; Belinda, in Dido and Aeneas de Purcell; First Witch, in Dido and Aeneas of Purcell.

In the Oratory she sang, among others, the Requiem, Coronation Mass, Mass in c-minor and Exultate Jubilate, by Mozart; German Requiem, by Brahms; The Creation, by Haydn; Requiem To the Memory of the Infant, by Cónego Ferreira dos Santos; The Messiah, by Handel; Magnificat, by Bach; Elias, by F. Mendelssohn; Te Deum de Silva Leite; Mass in A-flat, by Schubert; Missa Solene by Rossini; Christmas Oratory by Saint-Saens.

In Contemporary Music stands out her interpretation in Miss Donnithorne's Maggot, in Miss Donnithorne's Maggot by Peter Maxwell Davis; Sequenza III by Luciano Berio; Three short songs for singing and guitar of the Obscuro domain of Eugénio de Andrade, by Clotilde Rosa; September Sea of Fernando Lopes Graça; To the flower of the green waters ..., by Jorge Peixinho; ... My Country of Sailors, Requiem for the victims of fascism in Portugal by Fernando Lopes Graça.

Singing Lied or Song, Sílvia Mateus often crossed all the musical styles such as the concerts with orchestra with the Wesendonck lieder of Wagner, the seven Spanish popular songs of Manuel de Falla, Rückert lieder of Mahler, and in Simphonies, the interpretations of the 9th Symphony and Egmont, By Beethoven; Triunff der Empisamkeit, by Ernest Krenet, and Mahler's 4th Symphony.

In world debut she sang the Requiem To the Memory of the Infante, of Cónego Ferreira dos Santos, in the Monastery of Batalha; Poems of Sophia de Mello Breyner by João Madureira, at the Cornucopia Theater, in Lisbon; Inês - Cycle for Soprano and Instruments by João Heitor Rigaud, Alcobaça. MMMMMMMMM and Flor de Amor by Carla Oliveira, Espinho. She also produced first auditions in Portugal singing the Inhabited Heart of Eugénio de Andrade by Jorge Peixinho, Porto. Scene of the Ynes de Castro by Boccherini, Alcobaça, Cena and aria Non parventar mia vita by Carl Maria von Weber, Alcobaça, Te Deum de Silva Leite, Porto.

She recorded Lopes Graça and Jorge Peixinho music as soloist of the Contemporary Music Group, edition of Numérica, Requiem to the Memory of the Infante de Cónego Ferreira dos Santos, Numerica edition, Matutino dei Morti de Bontempo, Naxus edition, Portuguese Christmas, several composers, Numerica edition, La Musica Portoghese Antica e Moderna nel Panorama Europeo, edition Synthgma Musicum, Requiem for the victims of fascism in Portugal by Fernando Lopes Graça, directed by Mário Mateus, Numerica edition.

She worked with different conductors such as Sir Neville Marriner, Omri Hadari, Michaell Zilm, Ferreira dos Santos, José Ramon Encinar, Frédéric Chaslin, Ivor Bolton, José Iglésias Carnot and Mário Mateus.

She performed in the main theaters and music halls such as S. Carlos Theater, Belém Cultural Center, Casa da Música, Rivoli Theater, Porto Coliseum, Carlos Alberto Theater, S. Luís Theater, Camões Theater. She performed abroad in different countries such as Spain, England, Germany, Austria, Italy, Brazil, China, Sweden, El Salvador, Venezuela, India, etc.

She recently edited a score, Brites de Almeida, for voice and percussion, an opera monologue from an original libretto.

At the moment she is professor of the classes of Voice and of Scenic Interpretation of the Superior School of Music of Lisbon.